Thuiswerken met kinderen doe je zo: vijf tips!

Beter in je werk

Je vierde videocall op een dag, je kinderen lesgeven, boodschappen doen, koken, kortom: alle ballen hoog houden om thuis en op je werk alles goed draaiende te houden. Dat vergt uithoudingsvermogen, maar vooral veel geduld. Geen gemakkelijke klus. Hoe anderen dit doen? We hebben onze eigen collega’s van Adecco gevraagd of zij tips willen delen hoe zij het werken combineren met hun gezin en huishouden. We geven je vijf tips!

1. Start met een work-out of hardlopen

Oké, om 06:00 uur je wekker zetten om te gaan sporten vraagt wel wat discipline, maar daar heb je de rest van de dag profijt van. Heb je hier echt geen tijd voor of zin in, volg dan een Thuiswerk-TABATA-Training. Dit is een intervaltraining ontwikkeld door Dr. Izumi Tabata waarbij je een bepaalde oefening 20 seconden uitvoert. Vervolgens heb je 10 seconden rust. Dit herhaal je acht keer (in totaal dus 4 minuten). Ook leuk om samen met de kinderen te doen. Via Instagram kun je iedere werkdag om 12:00 uur meedoen met de TABATA work-out van onze collega @mirjamstoffels. Acht oefeningen in vier minuten, zonder sportkleding, wel zo fijn.

2. Zet alles klaar

Zeker handig met kleine kinderen die overdag ook nog moeten slapen. Zorg ervoor dat alles van te voren klaarstaat en bij je in de buurt is. Denk aan fruithapjes, flesjes, koekjes voor de afleiding en genoeg drinken. Mocht je online afspraak uitlopen, dan kun je hierop teruggrijpen. Wissel speelgoed per week, zo lijkt het alsof je kinderen iedere week iets nieuws krijgen en blijft het speelgoed interessant.

3. Maak een schema

Pas je dagprogramma aan op je (video-) calls. Laat grotere kinderen meehelpen en -denken met het maken van hun eigen dagprogramma. Zo weten ze wat hen te doen staat en voelen ze zich verantwoordelijk. Stem de programma’s zo goed mogelijk af op je eigen werkplanning. De kinderen kunnen bijvoorbeeld een half uur stillezen als jij een belafspraak hebt. Vergeet ook niet (buiten-)speeltijd voor de kinderen in te plannen.

4. Werkplekken voor iedereen!

Werken jij en je partner samen thuis, maak dan goede afspraken. Werk bijvoorbeeld om en om in shifts en overweeg om ook de vroege ochtend en avond mee te pakken. Zo kan de een zich met de kinderen bezig houden, terwijl de ander werkt. Zorg als het kan ook voor een afgesloten ruimte, zodat jij of je partner niet gestoord worden door achtergrondgeluiden.

Heb je kleine kinderen, zet dan een campingbedje naast je. Zo kun je je kind laten slapen of veilig laten spelen als je bijvoorbeeld een video call hebt.

Als het mogelijk is, wissel met je partner dan van werkplaats in huis. En niet onbelangrijk, zorg voor je favoriete koffie / thee of limonade!

5. Houd contact met je collega's

De social talk met collega’s mag natuurlijk niet ontbreken. Het is belangrijk dat je contact houdt met je collega’s, net zoals in het normale, werkende leven. Plan een kwartier in om een digitaal kopje koffie te drinken en bij te kletsen over niet-werkgerelateerde zaken. Of organiseer een digitale vrijmibo, eventueel met een online pubquiz. Er zijn volop mogelijkheden via Skype of Teams. Met je kind op schoot, of aan de tafel. In deze tijd is niets raar of anders.

En tot slot:

Probeer oplossingsgericht om te gaan met deze situatie. Maak je eigen werkomgeving, net zoals in het ‘echte’ werkende leven, daar waar jij je prettig bij voelt. Het abnormale is normaal geworden, wees je daarvan bewust.

Toch nog tijd over en wil je online leren? Lees dan ook de blog Je kennis bijspijkeren online doe je zo!

 

Vond je dit artikel interessant? Kijk ook eens op adecco.nl voor de vacatures die wij te bieden hebben. Heb je liever persoonlijk contact? Onze consultants helpen je graag met loopbaanadvies en staan voor je klaar als je vragen hebt over een van onze vacatures. Klik hier voor een vestiging bij jou in de buurt!

Marjolein Hendriks
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?