Welke vaardigheden passen bij de baan van de toekomst?

Op zoek naar werk

Wat voorspellen werkplekdeskundigen?

De wereld is snel veranderd. Sommige van ons hebben geen werk meer, anderen werken thuis. De meeste mensen vragen zich af hoe hun werkplek eruit zal zien als de pandemie voorbij is. Eén ding is duidelijk: er zijn bepaalde vaardigheden waar veel vraag naar zal zijn als we verder leven in een wereld met COVID-19.

Wat voorspellen werkplekdeskundigen? Wat zijn de vaardigheden waar werkgevers in de toekomst naar op zoek zijn? En welke kansen zijn er op het gebied van om- of bijscholing, zodat je jezelf goed neer kunt zetten als een sterke sollicitant of werknemer?

Vijf belangrijke trends die het nieuwe werken zullen bepalen, we zetten ze op een rij:

Klantenservice vaardigheden

Klantenservice vaardigheden blijven altijd bestaan. Of het nu gaat om de persoonlijke aandacht met klanten of wanneer je merkt dat je nieuwe processen moet ontwikkelen om digitaal en op afstand te kunnen communiceren: er zal veel vraag blijven bestaan ​​naar medewerkers met uitstekende klantenservice vaardigheden.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat sommige bedrijven tijdelijk gesloten zijn in bepaalde gebieden, maar ook weer behoefte hebben aan telefonische support voor klanten als ze weer opengaan. Zoals Business News Daily zegt: “telefonische klantenservice wordt het meest gewaardeerd door klanten. Goed zijn in klantenservice is dan ook een enorme troef.”

Digitale communicatieve vaardigheden

Hoewel niet iedereen op afstand werkt tijdens deze crisis, is de kans groot dat we in de toekomst wel vaker op afstand gaan werken. Sommige klanten blijven bezorgd over persoonlijk contact en vertrouwen steeds meer op de technologie om contact te leggen en onderhouden met allerlei soorten derden. Medewerkers die goed zijn in communicatie binnen digitale omgevingen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, videocalls of webconferenties, enz. – en ook de technologie hiervan begrijpen en ermee kunnen werken, zullen zeer gewild worden. Digitale communicatieve vaardigheden staan bovenaan de wensenlijst van werkgevers na COVID-19.

STEM vaardigheden

STEM skills zijn vaardigheden op het gebied van Science (wetenschap), Technology (technologie), Engineering (techniek) en Mathematics (wiskunde).

Veel bedrijven hebben zich aangepast tijdens de lockdown. Zij hebben de technologie gebruikt om het hoofd boven water te houden. Er was al veel vraag naar technische vaardigheden, omdat veel bedrijven werden uitgedaagd om nieuwe collega’s te vinden via deze STEM competenties. Dit zal waarschijnlijk ook zo blijven. Zoals in een artikel in Forbes stond geschreven: “… iedereen die via deze technologieën bedrijven naar een hoger level kan krijgen, zal in een geweldige positie verkeren.” Of je nu in een fabriek of op kantoor werkt. Technologie is overal. Hoe meer je het toepast, omarmt en leert mee om te gaan, hoe beter.

Kennis van planning en de uitvoering van goederenstromen (Supply Chain)

Een ander iets dat COVID-19 ons heeft geleerd, is dat supply chain belangrijk is – zeer belangrijk zelfs. Denk maar eens aan alle producten die we nog steeds in supermarkten en andere winkels kunnen krijgen. Het is van groot belang om producten snel, economisch en veilig op de juiste plek te krijgen. Medewerkers uit de logistiek hebben vaardigheden nodig zoals distributiebeheer, projectbeheer, organiseren, kostenberekeningen maken, procesverbeteringen en kwaliteitscontrole. Als je een aantal van deze vaardigheden goed onder de knie hebt, zijn ze gegarandeerd een succes naar een geslaagde positie op logistiek niveau.

Soft skills en emotionele intelligentie

Werknemers, wat voor baan ze ook hebben of bij welk bedrijf ze werken, moeten met iedereen kunnen omgaan. Welke emoties en persoonlijkheden iemand ook heeft. Soft skills zoals communicatie en vooral emotionele intelligentie zullen altijd veel gevraagd worden. En dan gaat het er niet alleen om ‘gewone’ dagen, maar ook tijdens ‘zware’ dagen. Ook dan is het belangrijk kalm en rustig te blijven. De recente pandemie heeft inzicht gegeven wat er nodig is om te slagen in een veranderende omgeving. Bovenaan deze lijst staat dat je goed moet kunnen omgaan met onzekerheid en werkdruk. McKinsey heeft voorspeld dat rond 2030 de vraag naar emotionele vaardigheden met 26% zal toenemen.

Kern van het verhaal

Het belangrijkste voor werknemers en/of werkzoekenden zoals jij? Skills die in de toekomst goed van pas zullen komen, zijn een mix zijn van competenties (klantenservice en soft skills) en vaardigheden (digitale communicatieve vaardigheden, STEM-vaardigheden en kennis van supply chain). Doe er je voordeel mee.

Benieuwd naar vacatures die aansluiten bij dit profiel? Adecco helpt je graag met het vinden van de baan die bij jouw past.

Meer informatie over je ontwikkeling? Lees deze blog: Comfortzone of groeizone, wat past het best bij jou? 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Adecco USA.

Marjolein Hendriks
Blogger bij Adecco
Delen
Tags:
covid-19  |  digitale vaardigheden  |  soft skills  |  stem

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?