7 tips voor het WOW-effect!
Heb jij veel klantcontact? Met deze tips zorg je voor een extra grote glimlach op de gezichten van jouw klanten.
Ook al vertel je voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal of oplossing, besef dat dit voor de klanten niet zo is. Laat de klanten beleven dat dit gesprek uniek is.
Soms kan een klant emotioneel reageren. Door gerichte vragen te stellen, laat je zien dat je verstand hebt van het onderwerp. Stel open vragen en vat samen. Een hulpmiddel hiervoor kan bijvoorbeeld de LSD-methode zijn: luisteren, samenvatten en doorvragen.
Zeg nou zelf, hoe fijn is het als je in een gesprek met je naam wordt aangesproken? Toch net iets persoonlijker en een kleine moeite. Lastig om een naam te onthouden? Schrijf dan gelijk de naam op als je de telefoon opneemt.
Deze klinkt heel logisch, maar als je tijdens een gesprek steeds moet zeggen ‘ik weet het niet’ of ‘dit zal ik voor u navragen’, kom je niet heel sterk over. Verdiep je het product.
Soms kan het best druk en chaotisch zijn, bijvoorbeeld als er ergens een grote storing is in het land. Maar laat je niet afleiden door bijzaken of emoties van klanten, zij kunnen er immers ook niets aan doen. En jij bent er om ze te helpen.
Tover die glimlach op je gezicht tijdens een gesprek, klanten horen dit echt aan je stem. Probeer maar eens!
Ook ‘hoort’ je klant een actieve werkhouding: ga rechtop zitten, met twee voeten stevig op de vloer. Kom maar op met dat volgende gesprek. Jij zit er klaar voor.
Deze blog is onderdeel van adecco.nl.