De kracht van een verbazingsgesprek

Beter in je werk

Bij een van mijn eerdere werkgevers was een veel gebruikte uitspraak; verbaas u niet, verwonder u slechts. We gebruikten deze als (soms wat sarcastische) grap in situaties waarin we overrompeld werden door initiatieven vanuit onze managers. Maar het achterliggende gevoel erbij was dat er niets met ons gevoel bij de initiatieven werd gedaan. Des te leuker vond ik het om te lezen dat ik, na een maand in dienst bij Adecco, recht had op een verbazingsgesprek. Een gesprek waarin ik mijn verbazing mocht delen nu ik nog ‘vers’ was en niet volledig ingeburgerd in Adecco’s way of work.

"Zo doen wij dat altijd al"

Elke nieuwe medewerker verbaast zich in de eerste periode bij een nieuwe werkgever over verschillende onderwerpen. Over regeltjes en werkvormen “zo doen wij het hier nou eenmaal“. Over programma’s die we gebruiken (soms uit het stenen tijdperk), maar ook over omgangsvormen en ongeschreven regels. Mailen we of appen we met elkaar? Staat de deur van de directie altijd open of juist niet? Wordt feedback gewaardeerd of moet je jouw ervaring vooral voor je houden…

Door mij tijdens het verbazingsgesprek om mijn verbazingen te vragen, gaf mijn leidinggevende ruimte voor een gesprek. Hiermee gaf zij mij gelijk het gevoel dat ik met mijn mening en mijn ideeën meetelde binnen het team en Adecco. Daarnaast denk ik ook dat mijn leidinggevende hier weer haar voordeel mee kon doen.

Inmiddels zijn we meer dan twee jaar verder en weet ik niet meer wat mij precies verbaasd heeft die eerste periode. Afgelopen maart ben ik in een nieuwe rol gestapt, intern bij Top Secretaries (een van de labels van Adecco). En terugkijkend realiseerde ik dat ik mijzelf in mijn eerste twee maanden toch wel weer een aantal keer heb verbaasd.

Assistent, assistant, ondersteuner?

En de grootste verbazing was de omschrijving van de assistant. Wat zijn hier veel termen voor en welke doet recht aan het daadwerkelijke takenpakket? Is dat secretaresse, assistant, assistent, ondersteuner? En wat denk je van de mooie omschrijvingen die ik tijdens een bijeenkomst van de assistants werkzaam voor de Tilburg University hoorde. Zij omschreven zichzelf onder andere als ‘Manusje van alles op niveau’ en ‘de olie in de machine’. Waar de ene assistant nog vooral op papier werkte (dit verbaasde mij natuurlijk ook) werd mij duidelijk dat van een andere assistant werkzaam voor hetzelfde bedrijf juist complete IT kennis werd verwacht. Wat een grote verschillen.

Inmiddels ben ik erachter dat er geen vaste naam te geven is en er geen vast takenpakket bestaat. Van elke assistant worden andere taken verwacht, nu en voor de toekomst. Dit maakt dat Top Secretaries een goed en afwisselend aanbod van assistants en opleidingen moet hebben. Gelukkig staan wij daar voor. Ben je hier benieuwd naar? Ik vertel je hier graag meer over.

Gouden tips

En wil jij ook een verbazingsgesprek voeren met jouw nieuwe medewerkers? Dit zijn mijn gouden tips:

  • Voer het gesprek binnen 2 maanden na indiensttreding om echt die frisse wind te krijgen
  • Stel open vragen en vraag vooral door op de verbazingen
  • Richt je bij het doorvragen op hoe de medewerker het bij een andere werkgever ervaren heeft en wat hij hier zo goed/ niet goed aan vond.
  • Heb geen oordeel over de verbazingen

Ik ben Inge Romkes en als Programma Manager Top Secretaries hou ik mij bezig met het ontwikkelen van events, content en opleidingsaanbod. 

Ben jij op zoek naar een baan als management assistent, interim assistant of project management ondersteuner? Top Secretaries brengt professionele assistenten en toporganisaties bij elkaar! Bekijk hier alle openstaande vacatures.

Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?