Fouten maken op het werk is iets waar iedere werknemer bang voor is
Fouten maken op het werk overkomt iedereen en jou waarschijnlijk ook. Je bent immers ook maar een mens. Fouten maken is niet leuk, maar kijk er eens op een andere manier naar: van fouten leer je. Dat is misschien niet zo makkelijk. De eerste stap is om te accepteren dat je ze maakt.
Hieronder onze praktische tips om er goed mee om te gaan:
Als je een fout hebt gemaakt, wacht dan niet te lang om het te vertellen tegen je leidinggevende. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt. Erken je fout en vertel het tegen de collega’s die het aangaat.
Als je je leidinggevende vertelt wat er is gebeurd, vergeet dan niet te zeggen dat je de fout vervelend vindt en dat je baalt van het extra werk dat gedaan moet worden om alles weer te corrigeren. Verstop je niet achter je telefoon of e-mail; dat maakt je misschien alleen maar meer ongemakkelijk. Ook laat je dan niet zien dat je de verantwoordelijkheid accepteert.
Nu je weet ‘wat’ je moet zeggen, is het ook nog de kunst ‘hoe’ je het moet zeggen. De kans is groot dat je hart een slag overslaat zodra je merkt dat je een fout hebt gemaakt. Dit is precies het moment om je leidinggevende NIET te benaderen. Als je zijn/haar kantoor gestrest binnenstormt, kan dat de situatie alleen nog maar verergeren. Probeer eerst kalm te worden. Weet ook dat als jij rustig overkomt, je leidinggevende vaak ook rustig blijft.
Als je er te nonchalant mee omgaat, zullen je leidinggevende en collega’s zich afvragen of je wel begrijpt wat je hebt gedaan en of je niet nog een keer dezelfde fout gaat maken. Probeer de ernst van de situatie in te zien.
Het verzinnen van smoesjes is kinderachtig. Doe je best om serieus uit te leggen wat er is gebeurd en waarom.
Als er ’s avonds en in het weekend moet worden gewerkt om het voor elkaar te krijgen, doe het dan. Door een oplossing te bedenken en de regie te pakken toon je aan dat je verantwoordelijk, proactief en een probleemoplosser bent.
Zelfs als je alles oplost, accepteer dat je berispt kunt worden voor je fout, formeel en/of informeel. Een formele berisping kan een schriftelijke waarschuwing zijn. Verlies van vertrouwen kan een voorbeeld van een informele “berisping” zijn. Zorg met bovenstaande tips dat je vertrouwen houdt en weer opbouwt. En hoe korter je bij een bedrijf werkt of op een bepaalde plek zit, hoe belangrijker het voor je is om het vertrouwen te herstellen. Als je echter een lange staat van dienst hebt op het gebied van het niet verprutsen van de zaak, dan moet de volgende en laatste tip makkelijk voor je zijn:
Je kunt het verleden niet veranderen. Leer van je fout, want die fout helpt je groeien. Iedereen maakt fouten, ook jij!
Vond je dit artikel interessant? Kijk ook eens op adecco.nl voor de vacatures die wij te bieden hebben. Heb je liever persoonlijk contact? Onze consultants helpen je graag met loopbaanadvies en staan voor je klaar als je vragen hebt over een van onze vacatures. Klik hier voor een vestiging bij jou in de buurt!