Gebruik jij emoji’s in je zakelijke e-mails?

Beter in je werk

Emoji’s, ze zijn niet meer weg te denken uit onze schriftelijke communicatie. Op WhatsApp, op Facebook om te reageren op een bericht of om ‘voelt zich’ aan te geven. En in ons e-mailverkeer. Gebruik jij ze op het werk of vind je het echt niet kunnen?

Toen Scott Fahlmann in 1982 de emoticon 🙂 bedacht, moest hij er nog bij vermelden dat dit zijwaarts gelezen moest worden. Nu zijn ze niet meer weg te denken uit onze schriftelijke communicatie. Op WhatsApp, op Facebook om te reageren op een bericht of om ‘voelt zich’ aan te geven. En in ons e-mailverkeer. Maar hoe zit het nu eigenlijk met emoji’s in het zakelijke e-mailverkeer? Gebruik jij ze op het werk of vind je het echt niet kunnen?

Onderzoek naar het gebruik van emoji's

Je hebt er vast een mening over, maar er is ook onderzoek naar gedaan. Afgelopen jaar nog door de Universiteit van Amsterdam. En wat bleek? Een smiley in een e-mail wordt toch echt niet hetzelfde ervaren als een echte, analoge glimlach. Sterker nog: vaak wordt de schrijver van een e-mail die emoji’s bevat minder serieus genomen. Daarnaast wordt op een e-mail zonder emoji’s over het algemeen uitgebreider en gedetailleerder gereageerd.

Andere onderzoeken geven echter aan dat emoticons inmiddels echt een stukje taal zijn geworden. Als vervanging van de non-verbale communicatie die we missen in onze schrijfsels. Om betrokkenheid van de schrijver te tonen en om verbondenheid te creëren.

Bedrijfscultuur

Daarnaast zien we natuurlijk verschillen in bedrijfscultuur. Waar het op een marketingbureau de normaalste zaak van de wereld is, om je e-mail te nuanceren met emoji’s, zal in de advocatuur toch vaker gezocht worden naar mooie woorden om dit te doen. Ook zal het ervan afhangen of je met bedrijven communiceert, met consumenten of met collega’s. En schrijf je aan Nederlanders of internationaal? Een duimpje omhoog wordt in Bangladesh toch echt anders opgevat dan in Nederland! Als grove belediging zelfs.

Toch emoji's gebruiken? Lees dan eerst deze tips:

  1. Emoji’s zijn vooral handig in informele communicatie.
  2. Hoe dan ook, less is more. Gebruik emoji’s spaarzaam.
  3. En als je ze gebruikt, gebruik dan de positieve emoticons.
  4. Bedenk hoe jij bij je lezer over wilt komen. Verplaats je in de lezer.
  5. Houd er ook rekening mee dat emoji’s (de symbooltjes, niet de leestekens) niet op alle apparaten goed gelezen kunnen worden.
  6. En tot slot: geanimeerde emoji’s gaan écht een stap te ver!

Deze blog is onderdeel van adecco.nl.

Marjolein Hendriks
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?