Hoe bepaal jíj welke indruk je achterlaat?
Een goede eerste indruk maken, dat klinkt makkelijk. Mensen raden het je voor een sollicitatiegesprek graag van harte aan om een goede eerste indruk te maken want ‘dat kan maar één keer’. Sommigen van ons zullen dit als goede raad ervaren, sommigen zullen bedanken voor het intrappen van een open deur. Want iedereen wíl een goede eerste indruk maken, maar dat lukt niet altijd. De hamvraag is dus: Hoe bepaal jíj welke indruk je achterlaat?
Als het eerste indrukken aangaat, is er nogal een verschil tussen de eerste ontmoeting met je nieuwe schoonmoeder of die met een eventuele nieuwe werkgever. Op de werkvloer wil je wel je persoonlijkheid laten zien, maar niet direct te informeel aan tafel zitten. Het is belangrijk om deze balans in de gaten te houden. Zodra je binnenkomt, kan je de bedrijfscultuur proeven. Meestal krijg je al een gevoel bij waar je je bevindt als je mensen de hand schudt. Ook in je voorbereiding kan je je hier vast in verdiepen. Vaak geven de website en de social accounts van het bedrijf je al een indruk van de bedrijfscultuur en het team.
Bedenk je wat je graag wil dat mensen onthouden van de eerste ontmoeting met jou. Wil je bijvoorbeeld dat ze zich herinneren dat je daadkrachtig bent, een echte teamspeler, een gezelligheidsmens? Tussen alle zakelijkheden door kun je voorbeelden geven die jou illustreren als mens. Voordat je binnenstapt, kan je al een aantal voorbeelden bedenken en ze op hoofdlijnen opschrijven zodat je ze mentaal paraat hebt als je eenmaal aan tafel zit.
Door stil te staan bij de situatie waar je je in gaat bevinden, kan je mogelijke reacties visualiseren. Zo verrassen de echte situaties je minder, ook al wijken ze vaak af van wat je had verwacht. Gek genoeg voel je je zekerder en beter voorbereid als je de fases van een gesprek voorstelt inclusief je eigen reacties.
We begrijpen als geen ander dat je gedreven bent om een goede eerste indruk te maken. Onthoud dat spontaniteit minstens even zwaar weegt als een goede voorbereiding. Zijn wie je bent, ook dat is zo makkelijk nog niet. Toch is een stukje zien van wie jij bent, voor je nieuwe collega’s waarschijnlijk het belangrijkst. Vooral omdat ze zo kunnen inschatten of je past in het team en de bedrijfscultuur. Besef je dat als het antwoord nee is, dat de beste conclusie is voor iedereen. Niemand past in ieder team, en dat moet je ook niet willen. Wind er dus vooral geen doekjes om, om wie je bent. Alleen dan kom je uiteindelijk terecht in de omgeving die het beste bij jou en je ambities past.
Wat ons betreft is het een misvatting dat je een eerste indruk maar een keer kunt maken. Ook jij bent maar een mens en misschien kwam dat voorbereide voorbeeld net niet lekker uit de verf. Of misschien had je je dag niet of was je van je à propos door een opmerking van degene die tegenover je zat.
Laat je niet uit het veld slaan. Na de eerste indruk is er namelijk nog ruimte voor een tweede indruk. Zo heb je de kans om per mail te bedanken voor de tijd die ze voor je vrijgemaakt hebben. In ditzelfde mailtje kan je een antwoord dat je had willen geven toevoegen bijvoorbeeld. Hou het kort, anders draagt het wellicht niet bij aan een positieve indruk.
Klaar om een eerste indruk te maken? Bekijk dan voor welke functie jij wilt gaan op Adecco en doe zorg dit je die functie van jou is met deze sollicitatietips!