Last van werkdruk? Voorkomen is beter dan genezen!

Beter in je werk

Een beetje werkdruk kan geen kwaad. Maar als je als een werknemer vaak en veel druk ervaart, loop je het risico op structurele werkstress. Dit kan je gezondheid beïnvloeden en ervoor zorgen dat je steeds verder verwijderd raakt van je drijfveren, behoeften en talenten.

Gelukkig kun je, zo lang je je bewust bent van de risico’s en weet wat je er zelf aan kunt doen om de druk onder controle te houden, werkstress voorkomen. De week van de werkstress staat dit jaar dan ook geheel in het thema van preventie en werkplezier.

Vier manieren om werkstress te voorkomen:

1. Mediteer

Het klinkt heel zweverig, maar het kan je echt helpen als de stress je hoog zit. Daarbij hoef je niet meteen een half uur in kleermakerszit ademhalingsoefeningen te doen. Soms is drie tot vijf minuten al genoeg. Op YouTube en in verschillende apps, vind je korte meditaties. Trek je vijf minuutjes terug, mediteer met behulp van een geluidsfragment en je kunt er in elk geval de rest van de middag weer tegenaan. Eén van de bekendste korte meditaties is de drie minuten ademruimte.

2. Ga op tijd naar bed

Het ligt inderdaad erg voor de hand, maar werken doet het wel. Zorg dat je voldoende en goed genoeg slaapt. Mocht het mogelijk zijn met je werktijden, dan kan een ritme erg goed zijn tegen werkstress. Zorg dat je elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat. Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, probeer voor jezelf uit te vinden hoeveel jij nodig hebt. Bedenk hoelaat je moet opstaan en op welke tijd je dan naar bed moet om voldoende uren te slapen. Het doet je gegarandeerd goed!

3. Vind een uitlaatklep

Bij stress is het extra belangrijk dat je het niet opkropt. Stress is niet alleen vervelend, het zorgt ervoor dat je spieren verkrampen, je een mindere focus hebt en op lange termijn kan het er zelfs voor zorgen dat je er dik of ziek van wordt. Zoek daarom een uitlaatklep. Voel jij je goed na een uur haal hard sporten? Plan dan genoeg uurtjes sporten in je week in. Is muziek maken juist je uitlaatklep? Zoek een band of een koor. Zoek uit wat jouw uitlaatklep is en maak er tijd voor. Zorg wel dat je niet vervalt in slechte gewoontes als (te) veel drinken, ongezond eten of roken.

4. Praat alvast met je leidinggevende

Heb je het idee dat het je allemaal teveel wordt? Praat dan met je leidinggevende. Probeer erachter te komen wat je zoveel stress bezorgt en schrijf dat op. Samen met je leidinggevende kun je gaan kijken hoe je dat kunt gaan oplossen.

Deze blog is onderdeel van adecco.nl.

Ingelise de Vries
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?