Ontdek waarom werken bij een klantenservice heel leuk is

Op zoek naar werk

Heb jij er weleens aan gedacht om te werken op een klantenservice? Werken op een klantenservice heeft veel voordelen die je misschien nog niet kent. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

Het is geen lichamelijk zwaar werk:

Je hoeft geen dozen te sjouwen en niet de hele dag op je benen te staan. Het enige dat je hoeft op te pakken, is een telefoon.

Parttime en fulltime mogelijkheden:

Bij een klantenservice kun je vaak al werken vanaf 16 uur per week. Ideaal te combineren met je studie of je gezinsleven!

De dresscode is meestal informeel:

Hoewel je met klanten in contact komt, kunnen zij je niet zien. Daarom hoef je bijvoorbeeld geen pak aan naar je werk en mag je casual gekleed.

Vaak zijn er mogelijkheden om vanuit huis te werken:

Veel klantenservices schakelen over op virtuele callcentermodellen, waarbij je met je team vanuit je eigen huis werkt. Dit vermindert de reistijd en zo houd je meer tijd over voor leuke dingen.

Het is een snelle, dynamische omgeving:

Je hebt altijd iemand om mee te praten – een klant of een collega – en je kunt nadenken over oplossingen voor vragen en uitdagingen.

Er zijn veel salaris- en doorgroeimogelijkheden:

Klantenservicemedewerkers verdienen een competitief salaris, vooral in vergelijking met andere deeltijdbanen. Het gemiddelde salaris voor een medewerker klantenservice (m/v) in Nederland is € 12,14 per uur*. Na een tijdje kun je doorgroeien naar functies zoals supervisor of teamleider.

Extra diploma’s behalen:

Vaak bieden afdelingen klantenservice je de mogelijkheid om een diploma te halen, denk bijvoorbeeld aan een WFT diploma (de ‘Wet op financieel toezicht’). Deze heb je nodig als je bij een financiële dienstverlener als medewerker klantenservice gaat werken.

Wat maakt iemand een goede medewerker klantenservice?

Als je ooit contact hebt gehad met een klantenservice, dan weet je hoe belangrijk het is met welk type persoon je praat. Een goede klantenservicemedewerker is vriendelijk, professioneel en klantgericht en doet er alles aan om een klacht of probleem op te lossen.

Een medewerker klantenservice heeft goede communicatieve vaardigheden. Niemand belt graag naar een klantenservice als ze de persoon met wie ze spreken niet goed kunnen verstaan. Je moet ook op een ‘natuurlijke’ manier kunnen lezen vanuit een script. Of bepaalde gespreksstromen onthouden, om ervoor te zorgen dat iedereen die belt een positieve ervaring beleeft. Klanten die jou als medewerker klantenservice bellen, moeten zo snel mogelijk verder worden geholpen. Je wordt dan ook aangemoedigd om je gesprekken binnen een bepaalde tijd af te ronden, om zo het maximale resultaat te bereiken. Je moet dus goed je eigen tijd kunnen beheren en zelfstandig kunnen werken.

Waar vind je klantenservicebanen?

Veel bedrijven in Nederland hebben hun eigen afdeling klantenservice. Van online winkels tot energiebedrijven, van reisbureau tot zorgverzekeraar.

Naast de vele jobboards hebben uitzendbureaus zoals Adecco ook vaak (tijdelijke) posities beschikbaar. Als je geïnteresseerd bent in dit aanbod, bekijk ze dan vandaag nog!

 

*bron: salarisschattingen zijn gebaseerd op 46.154 salarissen die anoniem naar Indeed zijn verstuurd door medewerkers in een soortgelijke functie en gebruikers van Indeed, én zijn gebaseerd op eerdere en huidige vacatures die de afgelopen 36 maanden op Indeed zijn geplaatst

Marjolein Hendriks
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?