Solliciteren en Social Media, hoe zit dat eigenlijk?

Op zoek naar werk

Personal branding, je hebt er vast wel eens van gehoord. Tegenwoordig is iedereen een ‘merk’. Misschien ben je je daar bewust van, misschien niet, maar probeer er toch eens van die kant naar te kijken.

Als je op zoek bent naar een [nieuwe] baan, dan bewandel je waarschijnlijk verschillende wegen. Je informeert in je netwerk, je houdt op LinkedIn en Facebook interessante bedrijven in de gaten en kijkt op een of meerdere vacaturesites zoals adecco.nl of Indeed. Andersom zijn recruiters ook vaak op zoek naar talent. Naar jou dus! Ze zoeken op Social Media en grotere vacaturesites. Vooral LinkedIn is een belangrijke bron. Dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je ‘merk’ in orde is. Lees hier hoe:

TIP #1 Zorg voor een positieve uitstraling

Een werkgever of recruiter kijkt niet alleen naar je kwalificaties, maar ook of je binnen de bedrijfscultuur past. Zorg voor een positieve uitstraling. Let op met smakeloze grappen, negatieve commentaren en het doordrammen van je mening.

TIP #2 Zorg voor een volledig profiel op LinkedIn

LinkedIn is voor veel bedrijven bij uitstek het middel om op zoek te gaan naar talent. Zorg er dus voor dat je profiel volledig is en dat je zichtbaar bent. Als je profiel volledig is, krijg je op LinkedIn de status ‘zeer deskundig’. Dit heeft invloed op het algoritme en daarmee op je zichtbaarheid op LinkedIn.

Gebruik ook de juiste zoekwoorden in je profiel, zodat je goed gevonden wordt. Dus niet ‘marketing ninja’ in je titel, maar termen waarop recruiters zoeken [en dat zijn toch echt de gangbare functietitels].

Sluit je tot slot aan bij online groepen die passen bij jouw werkveld. Je valt op als je jezelf zichtbaar maakt in deze groepen door mee te discussiëren.

TIP #3 Zorg voor samenhang

Je hebt je LinkedIn-profiel compleet en je cv klaar. Voordat je je cv uploadt op de verschillende job boards: kijk eens goed of de informatie die erin staat overeen komt met wat je op LinkedIn vertelt. En ook je andere Social Media profielen. Wees consequent in de informatie die je geeft. Als je profielen van meerdere sociale netwerksites op elkaar aansluiten, geef je een werkgever of recruiter een goed beeld van jezelf.

TIP #4 Wees je bewust van je digitale footprint

Deze tip vat alles samen. Sta bij iedere post even stil bij wat je uitstraalt. Let bijvoorbeeld op met foto’s van die avonden in de kroeg, waarop je flink doorzakt met vrienden. Denk er goed over na wat je wel en niet zichtbaar maakt op je profiel: je hoeft niet alles openbaar te zetten.

Social Media zijn het nieuwe visitekaartje. Het bereik is groot en dat is wel iets om rekening mee te houden. Als je bij je zoektocht naar een baan sociale media wilt inzetten, dan is het belangrijk dat je je online gedrag hierop aanpast. Laat zien dat je met je vak bezig bent: bijeenkomsten waar je bent geweest en reageer op of verwijs door naar relevante artikelen. Blijf daarbij wel altijd bij jezelf, authentiek. Denk goed na over je doel en welke effecten jouw posts hebben op dit doel Social Media geven een werkgever vaak een eerste indruk. Dus laat Social Media in jouw voordeel werken!

Mirjam Stoffels
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?