Uitstelgedrag? Pak het aan!

10 oktober 2021
Beter in je werk

Tijd voor een blog. Yep… een blog. Waarover moet het gaan?

[gedachtendwalenaf] ‘Het is wel mooi weer buiten. Bijna vakantie.’ Een pling: een appje van mijn dochter. Proefwerkweek. ‘ak TE moeilijk. fr ging wel.’ We appen even over en weer…

[10minutenlater] ‘Okay, waar was ik? O ja, mijn blog. Misschien even op Facebook kijken. Vind ik daar wat inspiratie. Nee wacht, eerst die e-mail van mijn oude basisschool. Over de reünie in september. Ze missen nog gegevens van acht mensen. Eens kijken of ik ze kan vinden in alle social media. Effe checken.’

[30minutenlater] ‘Twee mensen gevonden! Nu terug aan het werk. O ja, het blog. Het blog…’

Misschien herken je het. Er doemt een deadline op, maar in plaats van je werk te doen, zit je te hannesen met onbenullige dingen. Je weet dat je moet werken, maar iets houdt je tegen. Uitstelgedrag. Maakt eenvoudige dingen moeilijk en moeilijke dingen nog moeilijker. Gelukkig kun je uitstelgedrag goed aanpakken, dus laten we niet langer treuzelen: vier tips!

1. Doe het moeilijkste eerst

Brian Tracy schreef er een heel boek over: ‘Eat that frog!’ Die ‘kikker’ is je grootste, belangrijkste taak voor vandaag. Meteen ook de taak waarbij je de meeste kans loopt op uitstelgedrag als je hem niet meteen aanpakt. En als je die kikker gegeten hebt, ben je vast zo gemotiveerd dat de rest van de dag veel beter loopt.

Is die ‘kikker’ zo groot dat je het niet meer overziet? Dan:

2. Breek je taak in kleine stukken

Een van de redenen voor uitstelgedrag is dat we onbewust overweldigd raken. Breek die grote taak eens in kleinere stukken en richt je vervolgens alleen op de eerste stap. Die is vaak zo simpel dat je denkt: ‘Dat kan ik net zo goed nu meteen doen!’ En voor je het weet, neem je de volgende stap. En de volgende.

Loop je nog vast? Dan:

3. Begin je dag om 13:00 uur opnieuw

Wat is er vervelender dan de ochtend tussen je vingers voelen glippen? Je middag er achteraan zien glijden! Gun jezelf daarom elke dag om 13:00 uur een reset. Bekijk wat je hebt bereikt, herinner jezelf aan wat écht belangrijk is, wijzig zo nodig je plan en pak die allerbelangrijkste taken [alsnog] aan. Als je wacht tot 17:00 uur om de dag te evalueren dan zit je al in crisis-modus en ben je alleen nog maar brandjes aan het blussen.

En:

4. Doe het nu gewoon

Het komt allemaal neer op actie ondernemen. Je kunt nog zo lang plannen en wachten op het goeie moment, als je niet gewoon actie onderneemt, gaat er echt niks gebeuren. Dus het komende uur alle social media, e-mail en je telefoon uit, pak jezelf bij de lurven en doe het gewoon!

 

Vond je dit artikel interessant? Kijk ook eens op adecco.nl voor de vacatures die wij te bieden hebben. Heb je liever persoonlijk contact? Onze consultants helpen je graag met loopbaanadvies en staan voor je klaar als je vragen hebt over een van onze vacatures. Klik hier voor een vestiging bij jou in de buurt!

Mirjam Stoffels
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen