Beter plannen in zes stappen

Beter in je werk

Stel jij jezelf wel eens doelen? En lukt het jou dan om die te bereiken, of vind je dat toch moeilijk? Wanneer je niet ‘on track’ bent met je doelen, kun je dit vaak terugbrengen naar je planning. We geven je 6 tips hoe je beter kunt plannen!

#1 Maak tijd om te plannen

Als je in je agenda geen tijd vrij maakt voor je planning, dan doe je het niet. Plannen is een van de belangrijkste taken om in je agenda te zetten. Reserveer bijvoorbeeld aan het begin van elke week een half uur om aan de slag te gaan met een globale planning voor de week.

#2 Zorg dat je niet gestoord wordt

Het maakt niet uit wat voor soort planning je maakt [jaar, kwartaal, week of zelfs je dagelijkse planning], zorg dat niemand je kan storen. Zoek een rustige plek en zet je telefoon, WhatsApp en e-mail op ‘niet storen’ of zelfs helemaal uit.

Neem aan het einde van je werkdag een paar minuten tijd voor je planning van de volgende dag. Dit helpt je onderbewuste: alles staat op papier en je kunt het nu loslaten tot morgenochtend. Lukt dit niet? Plan dan een paar minuten meteen aan het begin van de dag, liefst vóórdat je je computer aanzet.

#3 Maak je planning op papier 

De meesten van ons ‘schrijven’ tegenwoordig op de computer. Met de hand schrijven wordt langzaamaan een verloren kunst. Maar als het om planning gaat, is pen en papier nog steeds de beste manier. Als je pen en papier gebruikt, verdwaal je niet in de technische aspecten van de computer. En ook fijn om jezelf even los te koppelen van de digitale omgeving!

#4 Werk achterstevoren

Begin bij waar je wilt eindigen. Begin bij de einddatum en het resultaat dat je dan bereikt wilt hebben. Werk van daaruit achterstevoren door de stappen die je moet nemen om dit doel te bereiken. Welke acties moet je allemaal doen om resultaat X te bereiken per datum Z, en wanneer moet je ze doen om dit doel te halen?

#5 Verwacht vertraging

Plan niet te strak. In theorie zijn theorie en praktijk gelijk, in de praktijk niet! Gun jezelf extra tijd in je planning voor dingen die je nu nog niet kunt voorzien. Houd een plan B achter de hand voor als het anders loopt dan je wilt.

#6 Zet al je geplande acties in jouw agenda

Want als je het niet in je agenda zet, doe je het waarschijnlijk niet!

Wil je meer weten over doelen stellen, lees dan ook het blog ‘Doelen: hoe maak je ze én houd je jezelf eraan?’ En als je doelen én een planning hebt, maar je vindt het moeilijk om eraan te beginnen, dan is het blog ‘Uitstelgedrag? Pak het aan!’ iets voor jou!

 

Vond je dit artikel interessant? Kijk ook eens op adecco.nl voor de vacatures die wij te bieden hebben. Heb je liever persoonlijk contact? Onze consultants helpen je graag met loopbaanadvies en staan voor je klaar als je vragen hebt over een van onze vacatures. Klik hier voor een vestiging bij jou in de buurt!

Mirjam Stoffels
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?