Hoe je met jouw eigen blog aan je droombaan komt
Wil je je onderscheiden van de andere kandidaten op de stapel? En hoop je dat jouw toekomstige werkgever jou ziet als deskundige? Met je een eigen blog kun je het op professioneel gebied ver schoppen in de wereld van werk.
Er zijn twee momenten tijdens het sollicitatieproces die je kunt benutten om er tussenuit te springen: bij het versturen van je cv en tijdens het sollicitatieproces. Zorg er dus voor dat je je cv gebruikt om een volledig en goed beeld van jezelf te geven en onderbouw het tijdens je gesprek. Helaas ben je dan alleen nog niet zeker van die baan, want tegenwoordig heeft iedereen een cv die er professioneel en gelikt uitziet. Daar zijn namelijk gratis templates voor. Maar welke andere opties zijn er om je te onderscheiden van de anderen? Gelukkig zijn die er! Er is een manier die je kunt gebruiken om je kennis en expertise in de wereld – en bij potentiële werkgevers – te verspreiden: een blog. Dit zijn de voordelen.
Met een blog kun je je vaardigheden laten zien, je kennis over een bepaald onderwerp delen en met anderen in gesprek. Bovendien toon je je interesse en betrokkenheid bij het thema waar waarin je specialist bent. Een belangrijke afweging voor werkgevers om voor jou of een andere kandidaat te kiezen is wat je op inhoudelijk gebied te brengen hebt. Werkgevers zoeken naar experts waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Een ander onderdeel is de sociale of de culturele fit. Ook op dat gebied kun je met een blog laten zien dat je de juiste kwaliteiten in huis hebt.
Veel mensen denken dat ze niet creatief genoeg zijn om een hele website te vullen met verhalen. Als dat je ambitie is, kan het opstarten ervan als een te groot project voelen. Onze tip: maak een begin, start met een paar alinea’s en werk vanuit daar verder. Hoe meer je je schrijfstijl bijspijkert en oefent, hoe beter je zult worden. Ben je bijvoorbeeld een boekhouder en geef je de voorkeur aan cijfers boven woorden? Gebruik je technische kennis, laat je kennis van nieuwe wetgeving zien, of leg een stelling neer. Wees er wel zeker van dat wat je schrijft accuraat is en goed onderbouwd.
Met deze tips haal je het maximale uit je blog:
Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter …..als je een blog of website in je cv opneemt, is de kans groot dat er op wordt geklikt. Dus waarom zou je dit niet in je voordeel gebruiken?
Onderschat nooit de kracht van je professionele contacten. Terwijl je misschien wel honderden LinkedIn connecties hebt, is een trouwe blog die je volgt nog krachtiger.
Schrijven over je branche of functie betekent dat natuurlijk wel dat je op de hoogte moet blijven van trends en de laatste ontwikkelingen. Blijf dus altijd scherp en up to date.
Een blog laat zien dat je dingen kent, maar het kan ook helpen om een beetje van je persoonlijkheid te onthullen. Je wordt meer dan alleen een naam op een cv – je wordt een echt persoon.
Er zijn meerdere platforms die je kunt gebruiken om je blog te maken. De meesten zijn gemakkelijk in gebruik en te eenvoudig om te personaliseren. Twee van de meest populaire platforms zijn WordPress en Blogger. Zorg dat je vanaf het begin duidelijk bent over wat je van plan bent met je blog en wie je mogelijke publiek zou kunnen zijn.
Schrijf een mini-bio over jezelf – niet te lang ( maximaal200 woorden), maar wel lang genoeg een duidelijk beeld te geven over wie je bent, wat je kunt en waarom jouw blogs de moeite waard zijn om te lezen. En niet vergeten – het idee is om gezien te worden als een professional – dus hou je persoonlijke leven erbuiten en bewaar dat voor je Facebook-pagina.
- Blog alleen over wat je weet en dan alleen als het betrekking heeft op je directe zoektocht naar een baan.
- Zorg ervoor dat de inhoud up-to-date is, goed onderbouwd en helder (zonder spelfouten) geschreven is.
- Geef commentaar op actuele zaken en markttrends die relevant zijn voor jouw branche/vakgebied.
- Bedenk alvast een aantal ideeën voor vijf of zes blogpostonderwerpen in het begin – op die manier heb je tenminste een paar ideeën als je geen inspiratie hebt.
- Probeer negatieve reacties te vermijden.
- Gebruik net als je LinkedIn-profiel een professionele foto.
- Maak contact met gerespecteerde bloggers in je omgeving of gebruik je LinkedIn-netwerk om een aanhang op te bouwen.
- Laat het weten: maak een Twitter en Instagram account aan met berichten die linken naar je blog.
- Rollenspel: Zoek jezelf online en beoordeel je profiel als nieuwe werkgever. Zou je jezelf uitnodigen voor een gesprek
- Houd het interessant en relevant – en het belangrijkste, houd het leuk, ook voor jezelf. Je weet nooit wanneer je op gesprek mag bij een nieuwe werkgever!
Meer weten over Solliciteren en Social Media, hoe zit dat eigenlijk?
Als je hulp nodig hebt bij het updaten van jouw cv of om meer te weten te komen over onze nieuwste functies, neem dan contact op met een Adecco vestiging bij jou in de buurt.