Voorjaarsmoeheid, wat is het en hoe kom je eraf?

Meer dan werk

Met nog een kleine maand te gaan en temperaturen die alles behalve winters zijn, zijn de meeste mensen er nu al klaar voor: het voorjaar komt eraan!

Helaas geldt dat fris en fruitige lentegevoel niet voor iedereen. Voel jij je moe, lusteloos en ben je prikkelbaar? Geen zorgen, je bent niet de enige. Niet iedereen komt ongehavend de winter uit. Mensen die veel binnen zitten en druk ervaren, hebben mogelijk last van seizoensgebonden neerslachtigheid. Deze zogeheten voorjaarsmoeheid is geen aandoening, maar een klacht die vaak gepaard gaat met een gebrek aan energie.

Hier zijn zes tips die je helpen om fit en energiek de lente tegemoet te zien:

1. Geef je lichaam een pauze

Gun jezelf een beetje extra slaap en ga een half uurtje eerder naar bed. Of slaap 15 minuten uit te en sla je gebruikelijke koffie in de ochtend over. Vervang je hardlooptraining door iets minder intens, zoals yoga.

2. Geef je hoofd een pauze

Neem de tijd om te mediteren, al is het maar vijf minuten. Haal ieder uur een paar keer diep en bewust adem om je hoofd helder te maken. Ga naar buiten, de natuur in. Geniet even van de frisse lucht, je omgeving en het landschap.

3. Gebruik zout

Zoutbaden zijn méér dan gewoon lekker. Laat na een lange dag een warm bad vollopen en doe er 2 tot 3 kopjes Dode Zee-zout of Epsom-zout [even Googelen] in om te ontspannen. Als je geen tijd hebt voor een bad, neem dan gewoon een handvol van dit zout en scrub jezelf ermee onder de douche. Dode Zee- en Epsom-zouten verlichten stress, kalmeren het zenuwstelsel en ontgiften je lichaam.

4. Neem een ‘tech break’

Met het internet kun je je fitheid volgen. En vrienden of vreemden. Je kijkt er je favoriete series en films op en bestelt er je boodschappen mee. Maar er is meer in het leven dan statusupdates en Google Alerts. Je mobiele telefoon doet je energie geen goed. Dus neem af en toe een ‘tech break’: geen mobiele telefoon, geen iPad, geen Instagram feed. Niets.

5. Eet fruit en veel verse groenten

Elk moment is een groenten-moment, niet alleen de avondmaaltijd. Paprika, tomaat en komkommer zijn tegenwoordig allemaal snack size verkrijgbaar. Knabbel ze in de auto of tijdens je werk. Als je ze ook nog in humus dipt [een dip van kikkererwten], dan blijft je groentenmeter stijgen! En vul ’s avonds de helft van je bord met groenten: eerst de groenten, dan de rest. Nog meer tips voor voeding als motor? Klik hier!

6. Doe een dutje

Een middagdutje stimuleert een deel van je hersenen dat je helpt met creatief denken. Je reset je hele systeem met een powernap van 10 tot 20 minuten. Slaap werkt zelfs beter dan cafeïne! Korte powernaps verhogen alertheid en productiviteit, en verlagen stress. Klik hier voor nog meer anti-stress tips!

Mirjam Stoffels
Blogger bij Adecco
Delen

Gerelateerde artikelen

Waar doe jij het voor?