Het sollicitatiegesprek: hoe zeg je wat je bedoelt?
Communicatie is tweerichtingsverkeer: bij een gesprek zijn altijd twee mensen betrokken. Miscommunicatie, het verkeerd begrijpen van een boodschap, ontstaat als de luisteraar een boodschap anders ontvangt dan de spreker bedoeld. Misschien komt de ene persoon niet goed uit zijn woorden, of luistert de ander niet goed. Misschien is er teveel geluid op de achtergrond, of is de ander teveel in gedachten verzonken. Wat de oorzaak ook is, communicatie gaat niet altijd even goed.
Je wil natuurlijk niet dat dit gebeurt in zoiets belangrijks als een sollicitatiegesprek. Hoe zeg je nu precies wat je bedoelt, zodat de ander het begrijpt? Hoe communiceer je helder en effectief? Drie tips!
Weet wat je wil
‘Vertel eens iets over jezelf’? Dat deze vraag bij een sollicitatiegesprek gesteld wordt, staat vast. Maar hoe antwoord jij? De vraag is zó breed, waar moet je beginnen?
Je begint bij weten wat je écht wil! Als jij niet weet wat je wil, waar je voor staat en wat je doelen zijn, hoe kun je dit dan uitleggen aan iemand anders?
Wat je vooropleiding en ervaring is, dat blijkt wel uit je cv. Verveel je gesprekspartner hier dus niet met de ‘koude’ informatie die al op papier staat. Grijp ‘Vertel eens iets over jezelf’ aan om te vertellen wie jij bent, hoe je in het leven staat en over de richting waar je naar toe wil. En niets dramatiseren of mooier maken, vertel het échte verhaal. Want jij weet immers wat je wil!
Durf duidelijk te zijn
Een sollicitatiegesprek is vaak lastig, omdat je niet duidelijk durft te zijn. Je wil een goede indruk maken. Je bent bang voor een afwijzing, of bang dat je gesprekspartner een andere mening heeft. Je wil niemand voor het hoofd stoten of teleurstellen.
Maar geef tijdens een sollicitatiegesprek aan wat je verwachtingen, wensen en grenzen zijn. Als je niet duidelijk bent, is het gevolg dat de ander je niet begrijpt. Of niet goed aanvoelt wat je bedoelt. In het ergste geval word je afgewezen voor een baan die perfect bij je past. Of je wekt de indruk dat jij de goede match bent en blijkt de baan helemaal niet wat je ervan verwacht. Durf duidelijk te zijn, om teleurstelling te voorkomen!
Let op je lichaamstaal
Wees je bewust van je eigen houding en gedrag. Lichaamstaal bepaalt meer dan 70% van onze communicatie! Past je houding en gedrag bij de woorden die je spreekt?
Neem de rust voor het gesprek en houd je gedachten erbij. Luister écht en dwaal niet af met je gedachten. Stel vragen en wees oprecht geïnteresseerd in de antwoorden. Echte aandacht voor elkaar in een gesprek, leidt tot echte verbinding. Denk daarbij ook aan een open houding, draai helemaal naar de ander toe en maak oogcontact. Knik ja of schud nee en maak luistergeluiden, zoals ‘hmm’ of ‘ik snap het’.
Meer sollicitatietips? Lees dan ook het blog ’10 absolute do’s en don’ts tijdens een sollcitatiegesprek’. En ben je al een jaartje ouder? Lees dan ook ‘Een nieuwe baan na je vijftigste? Het kan!’