Thuiswerken: hoe gedraag je je online?
Thuiswerken is in veel bedrijven (weer) de norm. We vergaderen volop via tools als Zoom, Skype of Microsoft Teams. En hoewel je de camera gemakkelijk kan uitschakelen als je dat wilt, ben je natuurlijk nog steeds aan het werk en moet je je ook zo gedragen. Maar wat zijn nu eigenlijk de gedragsregels in deze nieuwe online wereld van werk, zeker nu de nieuwigheid er voor de meesten wel vanaf is?
Zou je op kantoor een appel meenemen naar een vergadering en er doorheen kauwen als je leidinggevende aan het woord is? Waarschijnlijk niet. Zou je te laat komen op een afspraak en je er ter plekke nog in verdiepen waar de vergadering nu eigenlijk over gaat? Niet echt. Zou je op de achtergrond op je telefoon zitten of je mailbox bijwerken, zonder op de spreker te letten? Vast niet.
Net zoals dit soort basis gedragsregels gelden in een live werkomgeving, wordt er van je verwacht dat je je online hetzelfde gedraagt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld als onverwachts de deurbel gaat of als je kinderen ook thuis zijn en even jouw hulp nodig hebben, maar over het algemeen geldt: gedraag je alsof je live bij elkaar bent.
Het feit dat bijna alle vergaderingen nu online zijn, wil niet zeggen dat je gewoon maar kunt inloggen en afwachten wat er gebeurt. Ook een online bijeenkomst kost van iedereen tijd en moeite, dus respecteer dat. Kom op tijd, zorg dat je voorbereid bent, dat je helemaal aanwezig bent en actief deelneemt. Of het nu gaat om een dagelijkse call met je vaste kantoormaatjes of om een kennismaking met een klant of een prospect, een goede voorbereiding is het halve werk.
Zorg ervoor dat je apparatuur werkt, dat je camera aan staat en dat je goed in beeld bent (niet alleen je voorhoofd). Test alles voordat je doorklikt naar de vergadering en zorg ervoor dat je de microfoon dempt als dat nodig is.
Als je de vergadering leidt of moet presenteren tijdens een virtuele bijeenkomst, dan is het belangrijk om oogcontact te houden met de deelnemers. Als je steeds naar beneden kijkt op je aantekeningen of als je blik steeds afdwaalt, dan verlies je de aandacht van je publiek of je komt slecht voorbereid over.
Kijk in je camera (niet op je beeldscherm) en zorg ervoor dat je een verbinding maakt met de mensen tegen wie je praat, ook al zitten ze niet in dezelfde ruimte met je.
Denk je dat je wel een paar e-mails kunt versturen omdat de vergadering een beetje saai is? Let op dat de deelnemers aan de vergadering de toetsaanslagen en muisklikken kunnen horen, tenzij je microfoon gedempt staat. En dat betekent niet dat je dat wél kunt doen als je gedempt staat. Deelnemers aan de vergadering kunnen je nog steeds via je camera zien, en ze zien dus ook of je wel oplet.
De energie in de vergadering is afhankelijk van de voorzitter en de deelnemers. Dat is live zo én dat is online zo, alleen veel moeilijker. Als je moe bent en een monotone stem hebt, dan is het moeilijk om de deelnemers aan de vergadering geboeid te houden.
In een online vergadering zie je elkaar alleen vanaf je middel en kun je energie dus alleen overbrengen via je armen, je gezichtsuitdrukking en je stem. Maak hier dan ook gebruik van om energie in de vergadering te brengen, zodat je mensen betrokken houdt bij wat je te zeggen hebt. En vergeet niet te glimlachen en rechtop te zitten.
En als jij je ’s ochtends voorbereidt op een dag vol online vergaderingen, check dan ook wat je het aantrekt op zo’n dag en hoe je jouw werk en privé in balans houdt.
Vond je dit artikel interessant? Kijk ook eens op adecco.nl voor de vacatures die wij te bieden hebben. Heb je liever persoonlijk contact? Onze consultants helpen je graag met loopbaanadvies en staan voor je klaar als je vragen hebt over een van onze vacatures. Klik hier voor een vestiging bij jou in de buurt!